Uçuşu olanlar ne yapmalı?

Önce IŞİD saldırısı, ardından darbe girişimi… İki olayın göbeğindeki İstanbul Atatürk Havalimanı Amerikan havacılık otoritesi FAA’in ‘uçuş yasağı’nı takıldı. Bu yasak üç günde nasıl kaldırdı?

Haberin Devamı

Darbe girişimi başarısız oldu ama Türk havacılığına darbe Amerikan Havacılık Otoritesi FAA’den (Federal Havacılık Dairesi) geldi. Türkiye’den tüm uçuşlar önce süresiz olarak yasaklandı. Hemen THY’nin aylarca uçamayacağı bilgisi dolaşmaya başladı. Ama yasak 3 günde kalktı.

 

IŞİD saldırısının henüz üzerinden iki hafta geçmişti. Havalimanının emniyeti kısa sürede alınmış, işler normale dönmeye başlamışken bu sefer darbe girişimi yaşandı. Tüm Türkiye’de hava trafiği durmuştu. F-16’lar Ankara ve İstanbul üzerinde uçuyordu. TBMM bombalanırken Atatürk Havalimanı darbeci askerler tarafından işgal edildi.
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, uçağa binmeden önce bağlandığı canlı yayınlarda halkın sokağa inme çağrısı yapmıştı. Havalimanına gelen kalabalık, önce terminale sonra da aprona girdi. Bir anda yüzlerce kişi havalimanı apronunda dolaşmaya başlamıştı.

 

Haberin Devamı

İlerleyen saatlerde darbe girişimi bastırıldı. Atatürk Havalimanı yeniden kontrol altına alındı.
Gelişmeler FAA tarafından da yakından takip ediliyordu. Hemen düğmeye basıldı. ‘Güvenlik’ gerekçesiyle yasaklama karar alındı. Uçuşlar durdu.

 

1,5 MİLYAR DOLAR CİRO

 

Havalimanı ve havayolunun kategori düşmesi, imajla birlikte Türkiye’ye büyük zarar verecekti. THY’nin sadece ABD’de 9 noktaya direkt uçuşla yaptığı ciro yıllık 1,5 milyar dolar. Avrupa ve körfezdeki havayollarından adeta sökülerek toplanan ciro, o şirketlere dönecekti.

 

Acil önlem paketi, havalimanı mülki idare amiri Mehmet Ali Ulutaş ile emniyet müdürü Emre Erdoğan ile masaya yatırıldı. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Devlet Hava Meydanları İşletmesi, terminal işletmeci TAV raporlar hazırladı. Önlemler, çok kısa sürede uygulandı. FAA yetkileri 18 Temmuz pazartesi günü yeniden denetlemeye davet edildi.


FAA’DEN DENETİM

 

Haberin Devamı

Türkiye’ye gelen ekibe önce geçmiş raporlar sunuldu. Ardından son alınan önlemler anlatıldı. Denetleme yapıldı. FAA yetkilileri kısa sürede tüm kontrolün yeniden ele alındığını gözleriyle görmüştü.
Denetimcilerin hazırladığı rapor aynı gün öğleden sonra Washington’a gönderildi. FAA, Türkiye saati ile gece 21.00’de tekrar uçuşların başlaması için yeşil ışığı yaktı. Seferler başladı. Havalimanındaki koordineli çalışma ile Türkiye’nin kategori düşmesi engellendi.

 

Yazarın Tüm Yazıları