İzmir hub* olmaya hazır

İstanbul Atatürk ve Sabiha Gökçen Havalimanları bu yıl yetersiz planlama ve pist bakımları nedeniyle Avrupa’da rötarda ilk beşte. Neden hava trafiği farklı noktalara paylaştırılmıyor?

Haberin Devamı

Bu yaz yolcular en fazla rötardan şikâyet etti.

Yanlış planlamalar, havalimanlarında son dakika bakımları derken uçakla seyahat ‘işkence’ haline geldi.

Önümüzdeki yıl THY ve Pegasus filolarına 50 yeni yolcu uçağı ekleyecek.

Bu uçaklar Atatürk ve Sabiha Gökçen Havalimanları’ndan nasıl uçacak?

Alman Lufthansa Havayolları, hub olarak adlandırılan ana merkez sayısını Frankfurt ve Münih’e Berlin’i de ekleyerek üçe çıkartıyor.

Hem operasyonu kontrol altında tutuyor hem de üç kenti dünyaya bağlayıp ekonomisine katkı sağlıyor.

Haberin Devamı

THY, gündeme Adnan Menderes Havalimanı’nı almalı. İzmir’in modern terminalleri ve kapasitesi, kentin ekonomisi ve turizmi ile birleştirilip THY için çok önemli bir merkez haline getirilebilir.

UZUN MENZİLLİ SEFERLER KAYDIRILMALI

Aktarma noktası haline gelmenin en önemli şartı, uzun menzilli seferlerin de yapılabilmesi. THY her noktadan yolcu bulabileceği Bangkok, New York, Cape Town gibi seferlerinden bazılarını İzmir üzerinden yapabilir. Veya ciddi Lübnanlı yolcu potansiyeline sahip Sao Paulo uçuşlarının haftada iki seferi İzmir üzerinden gerçekleşebilir.

BÖLGESEL UÇUŞLAR BAŞLAMALI

Uzun menzilin yanı sıra bölgesel turizm noktaları arasında direkt seferler yapılabilir. Örneğin İzmir’den Kahire’ye, İtalya’da Sicilya Adası’nın ikinci büyük noktası Palermo’ya uçuş konulabilir. Ege adaları, bölgesel uçaklarla İzmir’e bağlanır. Bölgeden toplanan yolcu, İzmir üzerinden dağıtılır. Bölgedeki yatırımcılar küçük gövdeli uçaklarla bu işi organize edebilirler. 40-50 kişilik uçaklar gündüz bir Yunan adasına uçar. Ardından gelip Bodrum, Antalya, Gaziantep gibi çok sayıda iç hat bağlantısına gidebilir. Yani düzgün bir organizasyonla İzmir ihya olur. İzmir’de yaşayan çok sayıda pilot, kabin memuru var. Bu ekipler, İzmir merkezli bir organizasyonda rahatlıkla görev alabilir. Yani THY uçuş ekibi bulmakta da zorluk çekmez.

Haberin Devamı

BÜYÜRKEN DİKKAT

1999’daki Marmara Depremi’nden sonra defalarca yazdım. Arazi fiyatları yerle bir olmuşken, İstanbul’da Atatürk Havalimanı’nın büyümesi için Florya’da kamulaştırma yapılabilirdi. Yedek pist yerine iki uçağın aynı anda inip kalkabileceği gerçek bir paralel pist, Atatürk Havalimanı’nı uzun yıllar rahatlatabilirdi. Ama yapılamadı. Benzer bir sorun şimdi Sabiha Gökçen’de. Orada da kamulaştırma tamamlandı ama paralel pist inşaatı çok gecikti. İzmir’e bu yatırım yapılırken hızlı büyümeye hazır olunmalı. Havalimanı için bir paralel pist planlaması tamamlanmalı ve kamulaştırma için düğmeye basılmalı.

NELER YAPILABİLİR

BEDAVA BİLET: Yolcuların İzmir’e yönlendirilmesi ile yurtiçi aktarmalarında THY ikinci bileti bedava verebilir. Uygun fiyatlar yolcuyu İzmir’e çeker.

Haberin Devamı

ÜCRETSİZ KONAKLAMA: Aktarma uçuşlarında gün kaybı yaşayanlara bir gece İzmir’de ücretsiz konaklama verilebilir. Bu konuda otel işletmeleriyle işbirliği yapılabilir. İzmir Ticaret Odası ve Turizm Birlikleri harekete geçebilir.

İSTEYENE TUR: Yolcular aktarmalarını beklerken Adnan Menderes Havalimanı’na çok yakın olan Efes turu veya konaklama Çeşme tarafına çekilerek bir günlük sörf tatili alternatifleri sunulabilir.

FUARA MONORAIL: Havalimanına çok yakın bölgeye taşınan yeni fuar merkezine monorail hatla hızlı ulaşım sağlanabilir. Bu hizmet İzmir’in yolcu sayısını hızla artırırken fuar hareketini de İstanbul dışına çıkartır. Savunma Fuarı IDEF gibi hem büyük alan gerektiren hem de havacılık gösterileri ile birleştirilen organizasyonlar İzmir’e kaydırılabilir.

Haberin Devamı

BAKIM MERKEZİ: Yoğunlaşan hava trafiği ile birlikte havalimanına uçak bakım merkezi açılır. Böylelikle bakım pazarının da bir bölümü İzmir’e kaydırılabilir. Teknik altyapı, THY için operasyonu kolaylaştırır. Ayrıca uçak park sorunu olmayacağı için bakım üssünü Adnan Menderes’te büyütmek çok yararlı olabilir.

27 ÜLKEDE 74 NOKTAYA BAĞLANDI

İzmir Adnan Menderes Havalimanı, hızlı çıkışına 2006’da TAV tarafından yapımı tamamlanan ve işletilen Dış Hatlar Terminali ile başladı. Ardından geçen yıl hizmete giren yeni iç hatlar terminali ile yıllık yolcu kapasitesi 25 milyona çıktı.

(*) Hub: Havayollarının merkez olarak kullandığı havalimanlarına havacılıkta ‘hub’ denir. Örneğin THY’nin Ankara çıkışlı yaptığı seferler için Esenboğa ‘hub’dır.

Yazarın Tüm Yazıları