Gökyüzünün kraliçeleri

Bir zamanlar gökyüzünün kraliçeleri olarak anılan ‘klasik’ uçaklar hâlâ bazı ülkelerde uçmaya devam ediyor. Ancak sayıları bir elin parmaklarını geçmiyor. Havacılık meraklıları ise o uçakların peşinde…

Haberin Devamı

Bir havacılık tutkunu için geçmişin nostaljisini kanatlarında taşıyan bir uçağın yeri farklıdır. Artık havalimanlarında nadiren görebildiğiniz Boeing 707, 727 veya geçmişin pervaneli uçaklarından DC-3 veya Dragon Rapide ile uçmak ister misiniz? Bundan 15-20 yıl önce havalimanlarında görülen uçak tipi sayısı günümüzden çok daha fazlaydı. Küreselleşen dünya ile birlikte uçak tipleri azaldı. Dünyanın her yerinde benzer uçaklar veya tek tip modeller pazara hâkim oldu.


Havacılık meraklıları ise farklı uçak tipleri ile uçmanın peşinde. Uçulan rota veya gidilen yer hiç önemli değil. Amaç o uçağı yakalamak ve geçmişin atmosferini soluyarak uçabilmek.

 

Klasik yolcu uçaklarıyla uçmak için en çok tercih edilen ülkelerin başında İran geliyor. Ambargonun kalkmasından sonra İran çok sayıda yeni nesil uçak almak için anlaşma yaptı. Yeniler teslim edilene kadar Boeing 727, Airbus A300 B2/B4, Fokker 50 ve Antonov An-74 gibi uçaklar halen kullanımda. Meraklılar İran’a gidip iç hat veya bölgedeki farklı ülkelere yapılan seferlerde bu uçaklara binmenin nostaljisini yaşıyor. Dünyanın en zor uçulan havayollarının başında Kuzey Koreli Air Koryo geliyor. Havayolu artık zor görülen Ilyushin Il-18, Il-62, Tupolev Tu-134 gibi uçaklarla sefer yapıyor. Her yıl özel izinle meraklılar Çin üzerinden Kuzey Kore’ye gidiyor ve uçuşlara katılıyor. Her yıl sınırlı sayıda turiste izin verildiğinden bu uçuşlar meraklılar için büyük ilgi görüyor.

 

Haberin Devamı

EN ÇOK İLGİ GÖREN KLASİK UÇAKLAR

 

DC-3 DAKOTA: Bir dönem Hollandalı KLM Havayolları’nda da uçan PH-PBA tescilli pervaneli DC-3 yolcu uçağı, DDA Classic Airlines tarafından işletiliyor. 15-20 dakikalık uçuşlar veya havacılık gösterilerine giderken boş koltuklar internet üzerinden satılıyor. Fiyatlar 330 TL’den başlıyor.

 

DRAGON RAPIDE: Bez kaplama gövdeye sahip çift motorlu uçak, 1930-40’lı yıllarda Türk Hava Yolları’nda ve Türkiye’nin ilk özel havayolu olan Vecihi Hürkuş’un kurduğu Hürkuş Havayolları’nda kullanılmıştı. İngiltere merkezli Classic Wings şirketi özel uçuşlar düzenliyor. Kişi başına uçuş 750 TL’den başlıyor. Şirketin ayrıca filosunda Spitfire, T-6, Tiger Moth gibi uçaklar da var. Uçuşlar Duxford’ta havacılık müzesinin bulunduğu meydandan gerçekleştiriliyor. 

 

Haberin Devamı

JUNKERS JU-52: Bir dönem Türk Hava Yolları tarafından da kullanılan üç motorlu Junkers Ju-52’ler gökyüzüyle 1930’da tanıştı. İkinci Dünya Savaşı’nda Alman Ordusu’nun ana nakliye uçağıydı.Günümüzdeki Lufthansa’da ve İsviçre merkezli Ju-Air’da Junkers Ju-52’ler bulunuyor. Ju-Air, özellikle yaz aylarında farklı Avrupa ülkelerindeki havacılık fuarlarına katılıyor. Şirketin internet sitesinden takip edebileceğiniz bu uçuşlarda 15 dakikalık turların fiyatları kişi başına 900 TL’den başlıyor. 

 

EN SEVİLEN JET UÇAKLAR

 

1. Boeing 707: Yolcu modelinden hizmette kalan yok. John Travolta’nin içi VIP haline getirilmiş özel bir 707’si var.

 

2. DC-8: Dünyada birkaç kargo şirketinde uçmaya devam ediyor.  NASA ise testlerde kullanıyor.

 

Haberin Devamı

3. DC10: En son yolcu modeli  Bangladeş Havayolları’ndaydı. Kargoda ise uçmaya devam ediyor.

 

4. Boeing 727: Üç motorlu uçakla yerçekimsiz ortamı yaşayabilirsiniz. Parabolik Uçuşlara katım ücreti 4 bin 500 dolardan başlıyor.

 

5. Ilyushin 62: Dört motorlu jet  yolcu uçağının dünyada kalan iki  kullanıcısı Kuzey Koreli Air Koryo ile Belarus’ta Rada Havayolları.

Yazarın Tüm Yazıları