2017’de İzmir’de trafik durumu

Geçen hafta, yeni kent merkezi olarak ilan edilen arazinin 250 kule dikilebilecek büyüklüğe sahip olduğunu belirtip, yatırımcıların gelecek 15-20 yılda bunun gerçekleşeceğini düşündüklerini yazmıştım.

Haberin Devamı

Gazeteci arkadaşım Cemal Tükel “250 yüksek yapı ve yollar aynı. Ben o 250 gökdelenli İzmir’de hep evimde mi oturacağım” diyerek doğacak trafik sıkışıklığına dikkat çekti. Benzer pek çok yorum yapıldı.

Tükel çok haklı. Nitekim ben de birkaç hafta önce İstanbul örneğini verip aynı kaygıyı taşıdığımı belirten bir yazı yazmıştım. Her bir kulede ortalama 2 bin kişi yaşayacağını varsayarsak 2030 yılına kadar yaklaşık 500 bin nüfuslu yeni bir kent doğacak. O nedenle trafik konusunu şimdiden çözmek şart.
Önceki hafta Başkan Aziz Kocaoğlu’na bu kaygımı dile getirip çözümlerini sormuştum. Başkan, “Metropol kentlerde trafik sıkışıklığı ancak toplu ulaşımla çözülebilir” diyerek yeni kent merkezinde de çözümün bu olacağını belirtti. Bölgenin bir yandan Aliağa’ya giden İZBAN diğer yandan Bornova’ya giden metro hattı ile kuşatıldığına dikkat çekerek, “Ayrıca Bayraklı’ya yeni iskeleler yapılacak. Deniz otobüsleri ve yeni tramvay hatları da bölgedeki toplu ulaşıma destek olacak” dedi. Bu arada kentteki gelişime göre araç trafiğini rahatlatacak yeni yol, köprü, alt geçit için uzun vadeli planların da yapıldığını söyledi. Bayraklı ve Bornova’yı Altınyol’a direk bağlayacak, planlanan süreden üç ay erken açılacak Adnan Kahveci Köprülü Kavşağı’nı buna örnek gösterdi.

Haberin Devamı

2017’de İzmir’de trafik durumu

180 km. raylı sistem

Başkan’la sohbet sırasında projelerin büyük bölümünün 2019 seçimlerinden önce bitirilmesinin hedeflendiğine dikkat ettim. Örneğin Karşıyakalılar bir yıla kadar, en geç 2017 başında tramvayla seyahate başlayabilecek. Fahrettin Altay’dan Halkapınar’a kadar gidecek tramvay hattı ise en genç 2017 sonunda İzmirlileri taşımaya başlayacak. Kocaoğlu göreve geldiklerinde 11 km. olan raylı sistemin 2017 sonunda 180 km.’ye ulaşacağını vurguladı. Narlıdere metro hattının ihalesine yakında çıkacaklarını bu hattın İstihkam okuluna kadar uzayacağını söyledi. Üçyol, Şirinyer, Tınaztep metro hattı için de çalışmalar başlamış.
Körfez’de sayıları giderek artarak dolaşmaya başlayan deniz otobüsleri ise 2017 ortasına kadar 15’e adete ulaşacak. Deniz otobüsleri sadece Konak-Karşıyaka arası değil Foça, Urla, Mordoğan, Karaburun’a kadar seferler yapacak. Yakında sefere başlayacak Ahmet Priştina ve 2016 ortalarında sefere başlayacak Kubilay adlı araba vapurlarının katılımıyla halen yarım saate inen Üçkuyular-Bostanlı seferleri daha da sıklaşıp talebe göre 15 dakikada bire kadar düşecek. Böylece “Yarım saat vapur bekleyeceğime basıp giderim” diyerek şehir trafiğine girenlerin yarattığı yük iyice azalacak.

Haberin Devamı

Metroya tramvaya alışacağız

Bu arada Fahrettin Altay meydanında belediyeye ait 9 dönümlük arazide büyük bir otopark ve semt garajı yapılacak. Böylece çevre semtlerden gelen vatandaşlar araçlarını buraya bırakıp şehir trafiğine girmeden ve otopark arama derdi olmadan metro ve tramvayla diledikleri yere ulaşabilecek.
Şehiriçi otobüslerin yüzde 90’ının yenilendiğini söyleyen Kocaoğlu, otomobil ve otobüs geçişlerini kolaylaştırıp trafiği rahatlatmak için; Homeros Bulvarı adıyla Konak’ı Buca’ya, Buca’dan Bornova’ya, Altındağ’a oradan Otogar’a sonra da çevre yoluna bağlanacak 7.5 km’lik yeni bir yol daha yapılacağını bu projenin de kamulaştırmalarının devam ettiğini belirtti.
Alsancak garının önündeki trafik sıkıntısı için ise alt geçit üzerine çalışmalar yapılıyormuş. Bölge SİT statüsünde olduğun için kamulaştırma yapılamıyor o nedenle derin bir tünel yapılması gerekiyormuş. Etüd çalışmaları sürüyormuş.
Görüldüğü gibi yeni toplu ulaşım araçlarının teker, teker devreye girmesiyle 2017 yılı sonunda trafik açısından hayli rahatlamış bir İzmir’e kavuşmuş olabiliriz. Yine de bizim duyduğumuz endişeyi İzmir’de konunun uzmanı odalar ve sivil toplum kuruluşlarının da duyup, kaygılandıkları noktalar ve çözüm önerilerini ilgili yerlere sunduklarını düşünüyorum.

Yazarın Tüm Yazıları