Okullar açılıyor

Yaz tatili artık sona erdi. Okula ilk kez adım atacaklar heyecan içinde. Böylesine kritik bir dönemde uzmanların uyarısı bu anları ailelerin ‘olağanüstü’ hale getirmemesi.

Haberin Devamı

Okula dönüşü kabus haline getirmemek için başlangıçta çocuğu hazırlamak en iyisi. Çocuğu özellikle ilk gün karşılacağı durumlar hakkında hazırlamak, ayrılma kaygısı yaşatmadan soğukkanlı ve kontrollü davranmak gerekiyor.
1.335.000’i aşkın çocuk ilkokula, 1.217.000’i aşkın öğrenci de ortaokula yarın başlıyor. İyisi mi paniğe kapılmadan, kaygılarınız her ne olursa olsun çocuğa yansıtmadan yeni bir yıla başlayın. Liselere başlayacak çocuğu olanlar için fazla söz söylemeye gerek yok. Onların maratonu devam ediyor. Birçoğunun ne okulları, ne de sınıfları belli. Eylül ayı sonunda ancak onlar okullu olduğunu anlayacak.

*

Teşviği kaçıranlar için ek zaman
Milli Eğitim Bakanı Nabi Avcı açıkladı. 250 bin öğrenci için teşvik kontenjanı ayrıldı. Okul öncesinde her öğrenciye 2.500 TL verilecek. 50 bin öğrencilik kontenjan var. Ancak 24.342 başvuru olmuş. İlkokulda her öğrenciye 3 bin TL verilecek. 50 bin kontenjana 54.220 başvuru olmuş. Ortaokulda 3.500 TL veriliyor. 75 bin öğrenci kontenjanı var. Buraya da 61.339 başvuru yapılmış. Şimdi kontenjanları doldurmak için Bakanlık ek başvuru alıyor. Duymayan, başvurmakta gecikenlere duyurulur. 8-18 Eylül arasında hala şansınız var.

*

OECD raporu: Öğretmenin maaşını arttır, öğrencisini azalt

OECD ülkeleri arasında yapılan eğitim raporunda Türkiye’nin yeri pek de iyi değil. Gerçi iyimser bakmak gerekirse 30 OECD ülkesinin alt sıralarında yer almamıza rağmen Portekiz, Danimarka, Almanya ve İsviçre gibi Batı Avrupa ülkeleri ile Yunanistan, İspanya ve İtalya gibi Güney Avrupa ülkelerinden daha verimliyiz.

Geçtiğimiz günlerde GEMS Education Solutions adına ilginç bir araştırma yapıldı. “Paranın karşılığını hangi eğitim sistemi daha iyi veriyor?” diyerek eğitim bütçelerinin her ülkede ne kadar verimli olup olmadığını inceledi. Bunun için de bütçenin yüzde 80’ini oluşturan öğretmen gideri ve elde ettikleri öğrenci sonuçlarını sıraladı. Buna göre de yatırılan her dolar karşılığında hangi sistemin en yüksek eğitim getirisi elde ettiğini hesapladı.

Rapor, Sussex Üniversitesi Ekonomi Profesörü ve London School of Economics, Ekonomik Performans Merkezi Kıdemli Araştırma Görevlisi Profesör Peter Dolton; Malaga Üniversitesi’nden Doç. Dr. Oscar Marcenaro Gutie´rrez ve GEMS Egitim Sistemleri Eğitim Finans ve Geliştirme Uzmanı Adam Still tarafından yazıldı.

Endekse göre, Finlandiya, OECD içinde eğitim alanında en verimli ülke olarak birinci sırada yer aldı. Bu endeksin öğretmen maaşları veya sınıf nüfusuyla PISA sonuçları arasındaki kanıtlanmış ilişkiyi hesaplayan modeline göre, Türkiye öğretmen maaşlarını önemli ölçüde arttırması koşuluyla Finlandiya’nın PISA sonuçlarına ulaşabilecek. Bunun için de sıkı durun öğretmen maaşlarının yüzde 129 oranında arttırılması gerekiyor. Bu da ortalama maaşın 17.180 dolardan 39.380 dolara yükselmesi anlamına geliyor. Rapor bir başka seçeneğe göre de, öğrenci/öğretmen oranlarının çok daha dramatik bir şekilde değişerek öğretmen başına 16.4 öğrenciden 1.4 öğrenciye inmesi gerekiyor.

Raporda ayrıca ülkeler verimliliklerine göre sınıflandırılıyor. Bu sınıflandırmada eğitimcileri pek de şaşırtmayan bir sonuç çıkıyor. İlk sırada Finlandiya, Japonya, Kore var. Verimsiz olup, verimli öğrenci sonuçları yaratmakta başarısız olan ülkeler arasında Brezilya, Şili, Yunanistan ve Endonezya var.

Rapor öğretmen maaşlarında ve öğrenci/öğretmen oranlarında yapılacak değişikliklerin verimliliği arttırabileceği sonucuna varıyor.

Yazarın Tüm Yazıları