Elektronik marketlerden ürün satın alırken dikkat!

Dikkatinizi çekti mi, son dönemde hemen hemen her yerde ve hemen hemen her ürünle birlikte, bir sigortası poliçesi satılır hale geldi.

Haberin Devamı

Özellikle de elektronik ve gıda marketlerinde. Elektronik marketten ürün satın alıyorsunuz; mesela cep telefonu, peşine ya otomatik bir sigorta poliçesi veriyorlar ya da iki-üç kuruş fazla bir para ile ürünü sigortalıyorlar. Veya da aldığınız elektronik ürünün garanti süresini, sigortalı olarak uzatmayı teklif ediyorlar.
Benzer uygulamalar gıda marketlerinde de yapılıyor. Hatta kimi marketlerde başlı başına sigorta poliçesi bile satılır hale geldi. Keza mobilya, halı gibi ürünlerde de sigortalı ürün uygulaması yayılmaya başladı.
Yanlış anlaşılmasın, bu uygulamaya karşı değilim. Bilinçli satılıp, bilinçli alındığı müddetçe her yerde sigorta satılabilir. Hatta iyi de olur, böylece sigorta tabana yayılır. Ancak temel sorun şu: Bu tür uygulamalarda öncelik üründe olduğu için tüketici hangi şirketin sigorta poliçesini aldığını, bu poliçenin neyi kapsadığını ve ne işe yaradığını bilmiyor. Sanıyor ki, ürünün sahibi ve muhatap olacağı kurum nasıl elektro marketse; sigorta teminatını veren de yine o market. Hal böyle olunca da satın aldığı ürünün başına bir iş geldiğinde ve zararını tazmin edemeyince bu sefer sigorta sistemine sövüp, sayıyor. Nitekim son yıllarda bu uygulamadan dolayı, ilgili kurum ve kuruluşlara tüketicilerden gelmiş binlerce şikayet var.

Haberin Devamı

YENİ DÜZENLEME YAPILDI

Hazine, geçtiğimiz haftalarda ürünle birlikte verilen ya da satılan sigortalar hakkında tüketici mağduriyetini engelleyici yeni düzenlemeler yaptı ve bunu da bir yönetmelik olarak yayınlandı. Detaylara geçmeden önce şunu belirteyim, artık marketler, özellikle de elektronik marketler, öyle istedikleri gibi ürünle birlikte sigorta satamayacaklar. Yeni düzenlemede önemli hususları madde madde anlatayım.
-Tüketici, ürünle birlikte verilen ya da satın aldığı poliçenin hangi sigorta şirketine ait olduğunu bilecek. Ürünü satan markette hangi şirketin poliçesini satıyorsa, tüketiciyi bilgilendirecek. O ürünle ilgili sigortanın neleri kapsadığı, hangi durumlarda zararın karşılanacağı, hangi durumlarda karşılanmayacağı konularında da tüketici bundan böyle bilgilendirilecek. Böylece tüketici; karşısında muhatap alacağı sigorta şirketini ve o sigortanın ne işe yaradığını bilecek.
-Marketler ürünü satarken sigorta şirketi ile yaptığı ve sigortayı kapsayan sözleşmenin bir örneğini mutlaka ürünü satın alan tüketiciye verecek ve aynı zamanda da bu anlaşma hakkında tüketiciye bilgilendirecek.

Haberin Devamı

GARANTİ İLE SİGORTA İLİŞKİSİ

-Hazine, düzenlemesinde bir şeyi dana netleştirdi; o da, ürünün garantisi ile sigortanın hiçbir ilişkisinin olamayacağı. Daha açık şöyle anlatayım: Ürünün garanti kapsamını genişleten veya süresini uzatan sözleşmeler ya da üretici ve ithalatçı firma tarafından verilen hizmetler, hiçbir şekilde sigorta sözleşmesine konu olamayacak. Yani, bundan sonra marketler, ‘şu kadar para daha fazla verin, garanti sürenizi uzatalım bunu da sigortalı yapalım’ diyemeyecekler.
Yönetmelik, marketlerde sigortayı satan ya da veren kişilerin mutlaka sigortacılık eğitimi alan kişilerden olması gerektiğinden tutunda; üretici ve ithalatçı firmaların sattıkları ürün, verdikleri hizmetlerin sigorta ile hiçbir şekilde ilişkilendirilemeyeceğine yönelik birçok yeni düzenleme içeriyor ama en temel olanları yukarıda değindiklerim.

Yazarın Tüm Yazıları