Sokağı kahve kokusu sardı

Haberin Devamı

HER ne kadar gıda mühendisliği okusa da üniversite son sınıfta bu işi yapmayacağına karar verir. 2001’de mezun olur ve çalışmak için İstanbul’a gider. Çeşitli sektörlerde çalışır ve İstanbul’da yapamayacağını anlayınca 2004’te İzmir’in yolunu tutar. ‘Ne iş yaparım’ diye düşünürken kendini espresso çekirdekleri ve profesyonel kahve makinelerinin içinde bulur. 2008’de ise kendi kahve üretim tesisini kurar ve birçok franchise kahve firmasının fason üreticisi olur. Bir süre sonra müşterisine rakip olmadan ‘nasıl mağazalaşırız’ fikri ortaya çıkar. Ve mevcut yapının aksine küçük boyutlu bir konsepte sahip olan, 13-24 yaş grubunu hedef alan ‘Sokak Kahvecisi’ ortaya çıkar. İzmirli girişimci Burcu Avlar, hem iş hem de hayat ortağı olan Mehmet Ali Avlar ile kurdukları ‘Sokak Kahvecisi’nin sayısını kısa sürede 3’e çıkarmayı başardı. Yılsonuna kadar mağaza sayısı 6’ya çıkacak. 2015 hedefi ise 20.

Haberin Devamı

Sokağı kahve kokusu sardı

17 yaşında çalışmaya başladı


Telve Gıda’nın ortaklarından gıda mühendisi Burcu Avlar ile hem girişimcilik öyküsünü, hem de Sokak Kahvecisi’nin ortaya çıkış sürecini ve gelecek hedeflerini konuştuk. Girişimci bir baba ve memur bir annenin kızı olan Burcu Avlar, 17 yaşında kendi parasını kazanma yoluna gitmiş. İlk iş olarak havalimanında çalışmaya başlayan Burcu Avlar, o dönemi şöyle anlattı:
“Tevfik Fikret Lisesi’nde okuduğum için Fransızca biliyordum. Ona güvenerek, havalimanında konuk karşılama işiyle çalışma hayatına adım attım. Buna dört yaz devam ettim ve en sonunda bütün karşılama organizasyonunu yönetir konuma geldim. Kuşadası’nda yazlığımız vardı, ama ben çalışmayı tercih ettim. Ege Üniversitesi Gıda Mühendisliği mezunuyum. Üniversite dönemimde de çalıştım. Son sınıfta iken de bu işi yapmayacağıma karar verdim. Annem de, bunu son sınıfta fark etmiş olmamın bile önemli olduğunu, ancak ‘okulu bitirmem gerektiğini’ söyledi. Mezun olunca da İstanbul’a gittim. Orada da işletme üzerine master yapmaya başladım. Bir yandan da catering şirketinde çalıştım. Tabii bu 6 ay sürdü. Daha sonra bir şarap firmasında degüstasyon ve halkla ilişkiler alanında çalıştım. İstanbul’da yapamayacağıma karar verip İzmir’e döndüm.”

Haberin Devamı

Sokağı kahve kokusu sardı

Numuneyle başladı işi oldu

İzmir’e gelir gelmez yeni iş kolları üzerine çalışma başlatan Burcu Avlar ve eşi Mehmet Ali Avlar, şarap, kahve ve çikolata konusunda araştırmaya girer. Sonunda bir anda İtalya’dan onlarca espresso gelir, ama ortada makine yoktur. Burcu Avlar, şöyle devam etti:
“Daha sonra makineyi de getirdik. Ve bir anda kendimizi kahve sektörünün içinde bulduk. İtalya’dan ithal ettiğimiz ürünleri Türkiye’de satıyorduk. Ama 2008’den itibaren ithalata bağlı bir takım bürokratik sorunlarla karşılaşmaya başladık. Bunun böyle yürümeyeceğine karar verip üretime yöneldik. Ve zamanla ürün portföyümüzü genişlettik. Kahve çeşitlerinin yanına şurupları, püreyi ve çayı ekledik. Bugün Türkiye’nin çeşitli noktasındaki firmalara ürün gönderiyoruz. Birçok zincirin kahvelerini üretiyoruz. 30’un üzerinde firma kahvesini bizden alıyor. Bunların arasında ünlü markalar da var.”

Haberin Devamı

Sokağı kahve kokusu sardı


HEDEF KİTLE 13-25 YAŞ

Mağazalaşma fikrinin geçtiğimiz yıl ortaya çıktığını anlatan Burcu Avlar, “Burada karşımıza müşterilerimizle hem rakip, hem de tedarik durumunu aksatmadan nasıl yolumuza devam ederiz durumu çıktı. Onlara silah doğrultmadan yol almamız gerekiyordu. Yaptığımız araştırmalarda sektörün tamamında garson sistemi işliyor. Biz self servise yönelelim dedik. Bugün mevcutta faaliyet gösteren bütün kahvecilerin hedef kitlesi 25 yaş ve üzeri. Biz 13 ile 25 yaş arasını seçtik. Bugün artık kahve tüketim yaşı 13’e inmiş durumda. Çünkü onların anne ve babasının dışarıdaki tüketimi arttı. Onlardan gördüklerini yaşıyorlar. Malum, artık evlerde çay demlenmiyor. Ve bu kitle daha fazla dışarıda vakit geçiriyor. Dolayısıyla biz hem ekonomik, hem sağlıklı, hem de taze bir ürün sunma hedefiyle Sokak Kahvecisi markasını kurduk” bilgisini paylaştı.

Haberin Devamı

İLK ÇIKIŞ TRİPORTÖR


Sokak Kahvecisi’nin ilk çıkış noktasında triportör bulunuyor. Ama bugün o sistem Türkiye’ye pek uymadığı için daha küçük metrekareli mağazalaşma yoluna gidilmiş. Burcu Avlar, “Bizim mekanlarımız küçük. En fazla 50-60 metrekare olacak. Şu anda Kuşadası, Bayraklı ve Alsancak’ta mağazamız var. Alsancak francihse, Bayraklı bizim, Kuşadası ise ortaklı bir yapıda. Yıl sonu kadar üç mağaza daha açılacak. 2015’te ise bu sayı 20’yi bulacak. Cadde ve AVM’lerde olsak da bizim büyüyeceğimiz yer sokaklar. Triportörü mağazalarda kullanacağız. Özellikle tanıtımda bu yola gideceğiz.”


GENÇLERİN TERCİHLERİ FARKLI

Genç kuşağın yoğun markajında olan Sokak Kahvecisi’nin en fazla tüketilenler sıralamasında ilk sırayı karamelli macchiato alıyor. Onu sırasıyla latte, mocha, Türk kahvesi ve çay izliyor. Sektörde farkındalığı ortaya koymak ve insan hatasını ortadan kaldırmak için Türk kahvesini tek kullanımlık paketlere soktuklarını belirten Burcu Avlar, “4 çeşit kahve seçeneği sunuyoruz. Böylece hem bizim mağazalarımızda, hem de müşterilerimizin mağazalarında standart oluşturuldu” diyor.

Haberin Devamı

Sokağı kahve kokusu sardı

İZMİR’DE TUTARSA HER YERDE TUTAR


İzmirli tüketicinin zor olduğuna dikkat çeken Burcu Alvar, “Bugün İzmir kahve sektörüne önemli oyuncular kattı. Bunu gıda da görebiliriz. Bizde çıkışımızı İzmir’den yaptık. Burada tutan bir şey, Türkiye’nin her yerinde tutar. Başka kentlerde de francihse talepleri alıyoruz. İstanbul’a mastır francihse vererek girmeyi planlıyoru” dedi.

KISA KISA

• Ülkemizde en fazla Türk kahvesinin tüketildiği kent İzmir.
• Bölgenin güçlü üreticilerinden biri olduklarını anlatan Burcu Avlar, Telve Gıda olarak günde 5 ton kahve ürettiklerini söylüyor.
• Sokak Kahvecisi’ndeki baristaların unvanı da hayli ilginç... Onlara ‘sokak çocuğu’ deniyor.
• Türkiye’ye en fazla ithal kahve girişinin yapıldığı liman İzmir Alsancak Limanı.

Yazarın Tüm Yazıları