Kavramsal tiyatro sevenlere

Gnlev’in birkaç sezon önce başlayan ‘Yüksek Derece’sini rejiyi de üstlenen Turgay Doğan yazdı. Kavramsal tiyatrodan zevk alan seyircilerin çok ilgisini çekebilecek bir oyun.

Haberin Devamı

Kavramsal tiyatro sevenlere

Turgay Doğan’ın işlerini seviyorum. ‘Yüksek Derece’ birkaç sezon önce başladı. Ara verdiler. Bu yıl yine oynuyorlar. ‘gnlev’ adlı bir toplulukları var. Oyunu, Beyoğlu Hayal Kahvesi’nin alt katındaki performans salonu Hayal Perdesi’nde izledim. Kavramsal tiyatrodan zevk alan seyircilerin çok ilgisini çekebilir. Bilindiği gibi, bu tür işlerde hikâyeden çok atmosfer ve görsel estetik ön plana çıkıyor. Modern sanatın tiyatrodaki karşılığı diyebiliriz. Sert bir şiirsellik var. Sosyolojik gözlemler var. Yine de asıl dertleri doğrusal, klasik bir hikâye anlatımının peşine düşmek değil. Görsel ve işitsel anlamda sıra dışı bir deneyim sunuyorlar. 50 dereceyi bulan sıcak hava dalgası dünyayı yaşanmaz bir yer haline getirmiş. Sokağa çıkmak ölüm kalım meselesi haline gelmiş. Bir grup insan bir motele atmışlar kendilerini. Orada yaşıyorlar. Muhtemelen koşullar sebebiyle ruhları çeperinden çıkmış, çılgınlık sınırlarına gelmişler. Felaket bir gelecek atmosferi bu. Tam bir distopya. Oyun bu manzarada cereyan ediyor. Dediğim gibi, hikâye özellikle ön plana çıkarılmıyor. Bu tür tiyatroyu sevenler ‘Yüksek Derece’nin incelikli ve iyi düşünülmüş bir iş olduğunu göreceklerdir. Durumlar ve görsel tasarımın ön plana çıktığı bu tarzı merak eden izleyiciler için de ilginç bir deneyim olacaktır.

Haberin Devamı

Bu kadarını hayal etmiyorduk

Hayal Perdesi ikinci yılında. Gayet yoğun bir programları var. Her gece değişik oyunlar sergileniyor. Burası şehrin merkezinde, uygar bir mekân. Küçük bir yer ama deneysel oyunlar ve performanslar için ideal. Bundan beş yıl önce söyleseler kimse inanmazdı. Mekân sayısı her geçen gün artıyor. Hayal Perdesi, SahneHâl, Mekan Artı, Moda Sahnesi... Say sayabildiğin kadar. Her gece dolu. Mekânlar açıldıkça yaratıcılık destekleniyor. Hayatın çeşitli alanlarından gelen, değişik seslere ve tiyatro anlayışlarına sahip yeni yeni topluluklarla, sanatçılarla karşılaşıyoruz. Belki çoğu iş sıradanlığı geçemiyor ama olsun. Sonuçta büyük bir zenginliktir. Hepsini beğeneceğiz diye bir kural yok. Sıkılmayı bile göze alarak bu yeni mekânları tavaf etmek lazım. Tiyatroda büyük bir dönüşüm yaşanıyor. Buna seyirci kalmak olmaz.

Yazarın Tüm Yazıları