Malezyalılar Sabiha Gökçen’den çıkıyor mu?

Sabiha Gökçen Havalimanı’nın yüzde 100’üne sahip Malezya Havayolları Holding’in (MAH) hisselerini satmayı planladığı belirtiliyor. İlk talip, Atatürk Havalimanı’nı işleten TAV.

Haberin Devamı

YIL 1987.

 

İstanbul’un Avrupa yakasında yer alan Atatürk Havalimanı, kentin ihtiyacını fazlasıyla karşılıyor.

 

Ancak Anadolu yakasında yeni bir havalimanı projesi gündeme geliyor.

 

Proje Savunma Sanayi Müsteşarlığı’nın.

 

Savunma sanayiini geliştirmek ve Türk Silahlı Kuvvetleri’nin ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla kurulmasına karar verilen İleri Teknoloji Endüstri Parkı’nın 6 ana unsurundan biri de yıllık 3 milyon dış hat, 500 bin iç hat yolcu ve 90 bin ton kargo kapasiteli bir havalimanı.

 

2001’DE AÇILDI

 

Haberin Devamı

“Kimse gitmez, atıl kalır” tartışmalarına rağmen havalimanı inşaa edildi.

 

Adına Türkiye’nin ilk kadın pilotu Sabiha Gökçen’in adı verilen havalimanı, 2001’de trafiğe açıldı.

 

Gerçekten de uzun süre atıl kaldı. 2005’te Pegasus’un ilk tarifeli uçuşa başlamasıyla, hızlı bir gelişme süreci yaşandı.

 

İşletmeciliğini Savunma Bakanlığı Müsteşarlığı’nın kurduğu HEAŞ’ın yaptığı havalimanı, 2007’de açılan ihaleyle, Limak, Hintli GMR ve Malezya Airports’un bulunduğu üçlü konsorsiyuma verildi.

 

Konsorsiyumun yaptığı yatırımlarla, havaalanından yılda 28 milyon yolcu geçiyor ve 218 bin uçuş gerçekleşiyor.

 

YENİ PİST İNŞASI

 

Ortaklık yapısına gelince. Konsorsiyumdan önce Hintli GMR çıktı. Onun hisselerini Malezya Airports satın aldı. Ardından üçüncü havalimanı inşaatı konsorsiyumuna giren Limak da yüzde 40 hissesini satışa çıkardı.

 

Atatürk Havalimanı işletmecisi TAV Havalimanları Holding, 364 milyon dolarlık teklif yaptı ama satın almada önceliği olan Malezyalılar, havalimanının yüzde 100 hissesini aldı.

 

Haberin Devamı

Sabiha Gökçen Havaalanı “hayalet havalimanı” tanımlamalarından bugün kapasitesi yetmeyen bir havaalanı haline geldi.

 

Bugünlerde 1.3 milyar dolarlık yatırımla, yeni bir pist inşaatına karar verildi.

 

Dünyada 5 büyük havalimanını işleten Malezya Airports Holding’in ise bugünlerde Sabiha Gökçen’deki hisselerini satmak için hazırlık yaptığı belirtiliyor.

 

Malezyalıların hisselerinin bir bölümünü mü yoksa tamamını mı satmak istediği henüz netlik kazanmış değil.

 

50 MİLYON YOLCU

 

Hisselerin şimdiden bir talibi var.

 

TAV Havalimanları Holding.

 

Dünyada 20 havalimanını işleten TAV, İstanbul’a ayrı önem veriyor.

 

Atatürk Havalimanı, üçüncü havalimanı çalışmalarının 2018’de bitmesi halinde kapatılacak.

 

Haberin Devamı

TAV İstanbul’da kalmak istiyor. Kulislerde TAV’ın daha önce de almak istediği Sabiha Gökçen’e talip olduğu konuşuluyor.

 

Avrupa’nın en hızlı büyüyen havalimanları arasında olan ve yeni yatırımla 50 milyon yolcu kapasitesine ulaşması planlanan Sabiha Gökçen Havaalanı’nın yeni sahibi kim olacak, önümüzdeki aylarda göreceğiz!

 

O PROJE KISMET OLMADI

 

Dünyanın ünlü mimarlarından Zaha Hadid beklenmedik bir anda, 65 yaşında hayata veda etti.

 

Bağdat doğumlu Hadid, birçok ülkede tasarladığı ve gerçekleştirdiği sembol binalarla tanınıyordu.  

 

Uzun yıllardır Türkiye’de de bir proje yapmak istiyordu.

 

Çünkü Mimar Sinan’ın hayranıydı. Türkiye’de adı ilk olarak bir kentsel dönüşüm projesinde gündeme geldi.

 

Haberin Devamı

Eczacıbaşı Grubu’nun Kartal’da yapacağı gayrimenkul projesini gerçekleştirecekti.

 

Ancak o proje gerçekleşemedi.

 

 İkinci proje ise halen devam eden Demet Sabancı Çetindoğan’ın Haliç’teki müze projesiydi.

 

Bu müze de henüz gerçekleşemedi. 

 

Amerika’da olan Demet Sabancı Çetindoğan’ı aradım. Projenin ne aşamada olduğunu sordum.

 

Demet Hanım, çizim aşamasının tamamlanamadığını ve durumu yeniden gözden geçireceklerini söylüyor. 

 

Hadid’in müze projesine çok heyecanla yaklaştığını söyleyen Demet Sabancı Çetindoğan, “Mimar Sinan’ı çok seviyordu. Onun eserlerine bakan bir eser yapacağı için çok mutluydu. Çok üzgünüz” diyor.

 

Zaha Hadid birçok dünya kentinde sembol binalar yapmış bir mimar.

 

Haberin Devamı

Ne yazık ki Türkiye, dünya çapında bir mimarın eserinden bu erken ölüm nedeniyle mahrum kalacak.

 

KAPALIÇARŞI’DA DA İŞLER KÖTÜ

 

Kapalıçarşı dünyanın ilk alışveriş merkezi.

 

Tarihi 500 yıl öncesine dayanıyor.

 

Turistlerin vazgeçilmez duraklarından biri.

 

 Son günlerde Kapalıçarşı’ya yolunuz düşerse göreceksiniz.

 

Çarşı geçmiş yıllara göre neredeyse boş.

 

Özellikle Batılı veya Rus turist görmek imkânsız.

 

Patlayan bombalar, Rusya ile yaşanan kriz Kapalıçarşı’yı da vurmuş durumda.

 

Zen Pırlanta’nın sahibi Emil Güzeliş, üç kuşaktır kuyumcu bir ailenin temsilcisi.

 

Mardin kökenli bir işadamı. Kapalıçarşı da sektörünün sembol noktalarından biri.

 

Güzeliş’in 1987’den beri Kapalıçarşı’da dükkânı bulunuyor.

 

Güzeliş, Türkiye ve özellikle İstanbul’da yaşanan terör olaylarının Kapalıçarşı’ya zor günler yaşattığını söylüyor.

 

Turist sayısının ciddi miktarda düştüğünü anlatan Güzeliş, şunları söylüyor: “Kapalıçarşı’da dükkânlar kapanıyor, şirketler iflas ediyor. Kısa bir süre öncesine kadar kiralanacak dükkân bulmak imkânsızdı. Devirler el altından olurdu. Bugünlerde artık kiralık ilanları asılıyor” diyor.

 

Güzeliş, ne kadar zorlanırsa zorlansın, Kapalıçarşı’daki dükkanını kapatmayacağı sözünü de veriyor.

 

Güzeliş, pırlanta ve altın takı sektöründe genel olarak durumun sıkıntılı olduğunu anlatıyor.

 

Sektörün de büyümesi için kendi stratejisini ise kampanyalar ve reklamlar üzerine kurduğunu anlatan Güzeliş’in verdiği bilgiler şöyle: “Eski takılarınızı getirin dedik. Bütün sektör hareketlendi. Bu tür kampanyalar sürecek. Şimdi 50 mağazamızda yüzde 50 indirim yapacağız. Amacımız her eve pırlanta girmesi.”

 

 

Yazarın Tüm Yazıları