Manita'nın perde arkası

Bu hafta çok uzun zamandır yapmak istediğim bir söyleşiyi gerçekleştirdiğim için çok mutluyum. Çiğdem Erken’in 3. albümü Manita piyasaya çıktığı günden beri, bu söyleşi için gün sayıyordum. Doğru zamanı yakaladık ve albüme dair, Çiğdem Erken’in sanatı hakkında birçok detayı bu söyleşide konuştuk.Manita’nın arka perdesi sizlerle…

Haberin Devamı

İlk iki albümünüz benim için hep arşivimde özel bir yerdedir. ‘Kız Kafası’ , ‘İstanbul Kızı’ ndan sonra yine dişi çağrışımlı bir albüm ismiyle karşımızdasınız. ‘Manita’ bir üçlemenin son halkası mı?

Çok doğru bir tespit, hani neredeyse nereden duydunuz diyeceğim. "Manita" bir üçlemenin 3. halkası. Geçtiğimiz 20 yılda yazdığım şarkılardan seçtiklerimi sağa sola fazla saldırmadan, abartısız ve içimden geldiği gibi kaydettiğim 3. albüm. Bir sonraki albümde farklı sularda yüzebilirim gibi geliyor.

İlk iki albümünüzden sonra ‘Manita’ bu sefer farklı olarak Sony Müzik etiketiyle sevenlerinize ulaştı. Öncelikle buradan başlayalım, daha global bir müzik firmasıyla çalışmak farklı bir etki yarattı mı bu albüm sürecinde?

Ada Müzik benim ilk 2 albümümü büyük bir sevgi ve içtenlikle taşıdı. Başta Bülent Forta olmak üzere tüm Ada Müzik ailesi "Kız Kafası" ve "İstanbul Kızı" albümlerimi sahiplendiler. Ancak tabii ki Sony Müzik Türkiye ile çalışmamız işi farklı bir boyuta taşıdı. Alternatif müzik yapan bir şarkı yazarına önemli bir konfor sundu Sony ve bunu yaparken son derece sıcak davrandılar bana ve müziğime. Müzik türüme, tarzıma karışmadan beni piyasanın içerisinde doğru bir şekilde yönlendirdiklerine inanıyorum.

Haberin Devamı

Manitanın perde arkası

Bu albümde prodüktör olarak İskender Paydaş ile çalışmışsınız. Müzik piyasasında birçok farklı ve başarılı aranjör var, ama İskender Paydaş’ın yeri gerçekten çok başka. Nasıl bir araya geldiniz? İskender Paydaş ile çalışmak nasıldı?

İskender ile çalışmak aklımın bir köşesinde duruyordu ancak ne zaman ve ne şekilde mümkün olacağını bilmiyordum. Kendisiyle konuşmaya gittiğimde albümü birlikte yapma fikrime çok sıcak baktı ve işe koyulduk. İlk başta ikimizden nasıl bir üretim çıkacağını ben de bilmiyordum ancak müthiş bir buluşma oldu şarkı serüvenimin içinde. Müziğimi değiştirmemeye gayret ederek kendi renklerini şarkılarımın içine ustalıkla yerleştirdi. Kaydın her aşamasında fikirlerimi göz önüne aldı ve tecrübelerini hiç sakınmadan benimle paylaştı. Kendisine hayranlık duyuyorum.

Albümde bir Elif Key’in kaleme aldığı önsöz var. Hem şaşırtıcı hem de inanılmaz sevindirici. Bu yazının da detaylarını haliyle merak ediyorum.

Elif Key yazılarını büyük bir iştahla takip ettiğim benim için çok kıymetli bir insan. Bir müddettir internet üzerinden yazışıyorduk. Hayatın içinde aynı yerlerde dolanan iki insanız onunla. Şarkılarımı dinlediğini ve yakınlık duyduğunu da biliyordum. Manita'nın içindeki şarkılarda yeterince konuştuğumu düşünerek albüme bir önsöz yazmasını önerdim. Önerimi memnuniyetle kabul etti ve bana bir ömür boyu yanımda saklayacağım bir yazı armağan etti. Minnettarım…

Haberin Devamı

Manitanın perde arkası

Sizin için müzisyenlerin çok önemli olduğunu biliyorum. Bu albümde kimlerle çalıştınız? Biraz albüm sürecini sizden duymak isteriz.

Albümlerimde çalacak insanları büyük bir titizlikle seçiyorum. Benim için en önemli kısmı bu aslında. İstediğiniz kadar iyi bir elbise tasarlayın kumaşınız iyi olmazsa ortaya sakil bir şey çıkar. Enstrümancılık zor iş, ne mutlu bana ki her birine tek tek hayran olduğum alanlarında yıldız müzisyenlerle çalıştık bu albümde de. Albümde çalacak müzisyenlere İskender ile birlikte karar verdik. Cem Tuncer şarkılarımı ilk kaydetmeye başladığım günlerden beri yanımda olan biri. Onun varlığı albüme bambaşka bir renk kazandırdı bence. Alp Ersönmez ve Ediz Hafızoğlu ile bazı çalışmalarda biraraya gelmiştik ancak bir bütün albüm çalışmasında ilk kez beraberiz. Şenova Ülker, Derya Türkan ve Çağ Erçağ mümkünse yaptığım her şeyde olmasını istediğim kıymetlilerim. Sezai Kocabıyık "Cesaretinden Bir Can Kazan" adlı şarkıda obuası ile harikalar yarattı. Özge Fışkın albümde bana vokal koçluğu yaptığı gibi birçok şarkının back vokallerinde yer aldı. Hakan Gürbüz de "Yani Yani" de muhteşem esprili vokaller ile yer aldı. İskender hepsini olağanüstü bir titizlikle müziğin içine yerleştirdi ve kaydetti. Aynı zamanda İskender albüm içinde bir çok farklı enstrüman çaldı. Sonuç ortada, bir şarkı yazarı daha ne ister bilemiyorum.

Albümün üretim sürecindeyken, ne zaman tamamlandığına karar verdiniz? ‘Manita’ya başlarken kafanızda bir belli zaman planı var mıydı? En son hangi şarkıyı yazdınız ve albüme aldınız?
Sony Müzik ile yaptığımız planlama sonucunda albümün kayıt aşamalarının tarihleri aşağı yukarı belliydi. Buna elimizden geldiğince uyduk. Son yazdığım şarkı "Öyledir Geçer Zaman". Aslında sözlerini daha önce oluşturmuştum ancak müziği ile buluşması bu albümü çalışmaya başladığım zamanlara denk geldi. Son yazdığınız cümleler durumu en iyi anlatan oluyor çoğunlukla. ‘Laleler’ de de aynı şeyi yaşamıştım. ‘Laleler’ i stüdyoya girmeden hemen önceki gece yazıp albümün başına koymuştum. ‘Öyledir Geçer Zaman’da da aynı şeyi yaşadık. O sıralardaki halimi en iyi anlattığını düşündüğümden, gönül rahatlığıyla albümümün en başına koydum şarkıyı.

Haberin Devamı

Manitanın perde arkası


İlk iki albümde de birçok ünlü isimle şarkılar seslendirmiştiniz. Bu sefer de Halil Sezai ile bir düetiniz var. Hatta albümdeki en sevdiğim şarkılardan biri, ‘Dünyayı durduran Şarkı’ , geçtiğimiz hafta ‘Medcezir’ dizisinde de yer aldı şarkı. Bize şarkının hikâyesini, Halil Sezai’nin şarkıya katılmasını anlatır mısınız?

‘Dünyayı Durduran Şarkı’, ‘Zengin Mutfağı’ oyun müziklerimin içinde yer alan bir düet. Sözleri Aslı Öngören'e ait. Albüme hazırlanırken sosyal medyada bir soru attım ortaya "albümde hangi şarkımı duymak istersiniz" diye. Sadece bir dinleyicimden "Dünyayı Durduran Şarkı" cevabı geldi. Şarkıyı tiyatro demolarımı yüklediğim bir sitede dinlemişti. O tek cevap üzerine şarkıyı albüme koymaya karar verdim. Şarkının tiyatro sahnesindeki orijinali bir düet olduğundan albümde de bir oyuncu ile seslendirmenin doğru olacağını düşündüm. Halil Sezai eski dostum. Birlikte tiyatro sahnesinde çalışmalarımız vardır. Sezai de şarkıyı çok sevdiğini söyleyince İskender'le buluşup kaydettik üçümüz. Güzel oldu galiba, dinleyici hakkımızı teslim etti en azından. Şarkı Türkiye, Azerbaycan ve Türkmenistan listelerinde çok yüksek düzeyde dinlenme oranına ulaştı. Çok mutluyum dinleyenlere ulaşabildiğimiz için.

Albümdeki 10 şarkıdan 8’inin sözü ve müziği size ait. Albümdeki bütün şarkıları ‘Manita’ için mi yazmıştınız, yoksa daha önceden yazdığınız ve sandıklardan çıkarttığınız şarkılar var mı albümde?

Ben yeni albümü için şarkı yazan birisi değilim. Öyle bir refleksim de yok açıkçası. Yakında albümüm çıkacak oturup şarkı yazayım durumuna da hiç bir şekilde inanmıyorum. Öyle yola çıkarsanız bohçanızda suni üretimler biriktirirsiniz. Şarkı yazmak doğal haliyle yaşayınca anlamlı geliyor bana. Biriktirdiklerimi sıralıyorum albüm yapmaya karar verdiğim zaman. Burada da öyle yaptım. Manita'da eski yeni bir sürü hikâye var anlayacağınız. Örneğin "Bir Kadeh Akşam Rakısı" ve "Hangi" 90'lı yıllarda şarkı yazmaya ilk başladığım zamanlarda yazdığım şarkılar.

Haberin Devamı

Manitanın perde arkası


‘Bir Kadeh Akşam Rakısı’ndaki alaturka hava çok hoşuma gitti. Sizden sanki alaturka şarkılar, TSM eserleri dinlemek de çok keyifli olurdu. Tamamen merakımdan soruyorum, en sevdiğiniz TSM eseri nedir?
"Bir Demet Yasemen", ‘Rüzgar Kırdı Dalımı’ ve ‘Gözlerinin İçine Başka Hayal Girmesin’. Bu eserler için yaptığım piyano düzenlemelerim de mevcut. Her işin bir erbabı var diye düşünenlerdenim ama bakarsınız bir sürpriz yaparız bir ara.

İlk klip Can Saban’ın çektiği ‘Öyledir Geçer Zaman’ şarkısına geldi. Kabul ediyorum, sizin şarkılarınızla hüzün daha farklı hissediliyor, bu şarkıda da farklı bir his var. Çıkış şarkısı olarak bu parçayı seçmenizde özel bir sebep var mıydı?

Şarkının sözleri benim içimde kapanmamış bir yaranın sızısından damladı. Belki de albümde en canımı yakan şarkı bu. Aynı zamanda melodisini oluştururken çok sade ve naif olmasını istedim. Mırıldanır gibi söylenebilsin, her kulak duyabilsin istedim. Kaydederken birlikte çalıştığım arkadaşlarımla da şarkının karşıya samimiyetle geçtiği konusuna hemfikir olduk. Ozanlardan emanet aşk söylencelerine bir öykünme bu şarkı. Derinlerde aşka dair bir erdem arayışı ile dolanan..

‘Yani Yani’ albümün bir diğer sürprizi olmuş. Vedat Sakman’ın ölümsüz eserini seslendirmek hep aklınızda var mıydı? Sizin için bu şarkının anlamını öğrenmek isteriz.

Sadece bu şarkısının değil de Vedat Sakman'ın bende büyük bir önemi var. Vedat Abi yazmaya başlamamın ve devam etmemin en önemli nedenlerinden biri. İlk gençlikten beri ısrarla dinlediğim büyük bir şarkı yazarı. Konservatuvar ‘da yatılı öğrenciyken, aileden uzak bir yılbaşını onun şarkıları ve patatesten yapılmış civcivlerle geçirmiştik mesela. Yatakhaneden kaçıp Vedat Sakman konserine giden bir piyanisttim ben. Bir müzisyen olarak yaşam felsefesine de inanıyorum. Şarkıyı söylemek için ondan izin istediğimde birlikte kahvaltı ediyorduk. Tabağımdan bir sucuk aldı ve "Şarkılar hepimizin Çiğdem tabii ki söyle" dedi. Yüce gönüllü bir müzisyen.

Haberin Devamı

Manitanın perde arkası

Neden bilmiyorum, albümünüzü ilk defa baştan sonra dinledikten sonra refleks olarak tekrarladığım ilk şarkınız ‘Cesaretinden Bir Can Kazan’ oldu. Bu şarkıya özel sizin hissettiklerinizi sorsam.

Şarkıyı yıllardan bir yıl 13 Şubat'ı 14 Şubat'a bağlayan bir gecede yazdım. 2 sevdiğim insana armağan o şarkı. İçinde kullandığım metaforları burada anlatmam biraz zor ve yersiz olabilir. Bende değeri çok büyük ve içinden sevgili yeğenim Ozan Barış Sanlısoy geçiyor demekle yetineyim. Sözlerini dikkatle dinleyenler hislerimi kavrayacaklardır zaten.

Takip ettiğim kadarıyla Enver Aysever ile ‘Aykırı Kumpanya’ ile şehir şehir geziyordunuz. Şiirle, şarkıyla, edebiyatla iç içe bir proje olan ‘Aykırı Kumpanya’ için neler demek istersiniz. Sizi sanatçı olarak nasıl besledi bu turne?

Müzisyen olarak kazandığım en büyük tecrübelerden biridir Aykırı Kumpanya. Enver ve onun kemiksiz dili ile heyecan dolu temsiller ve turneler yaşadık. Yakın tarihe, sevdiğim şairlere selam oldu. Tiyatro ve şarkı arasında dengede durabildiğim, önem verdiğim bir projedir.

Bu albümde Çiğdem Erken’in her söylediğinde daha da büyük keyif aldığı şarkı hangisi desem, ilk aklınıza hangi şarkınız gelirdi?

Aslına bakarsan bu albümdeki şarkılarımın neredeyse hiçbirini daha önce sahnede söylemedim. Bu benim için bir ilk. 28 Mayıs'ta Hayal Kahvesi'nde Manita'nın tanıtım konseri var. Çoğunu ilk kez orada söyleyeceğim. Hepsinde ayrı bir ruh halim oluyor. ‘Saçlarımı Yaptırdım’ da kendimle eğlenirken, ‘Hangi’ de diplerde dolanıyorum.

3 kelimeyle bu albümü tanımlamak isteseniz, hangilerini seçerdiniz?
Aidiyet, inanmak, hafıza…

MÜZİK DOLU BİR HAFTA SONUNA HAZIR MISINIZ?
BABYLON SOUNDGARDEN

Manitanın perde arkası

Babylon Soundgarden, bu yıl 23 Mayıs Cumartesi günü Babylon’un yeni mekanı Babylon Kilyos’ta, katılımcılarına unutulmaz bir festival coşkusu yaşatacak. Bu yıl beşincisi düzenlenecek olan festival bu seneden itibaren festivalcileri şehrin stresinden biraz daha uzakta Kilyos kıyısında deniz ve müzik ile buluşturacak.

Babylon Soundgarden’da kurulacak olan dört farklı sahnede yerli ve yabancı birçok sanatçı dinleyici ile buluşacak. Wild Beasts, Anna Calvi, Totally Enormous Extinct Dinosaurs (DJ Set), Kim Ann Foxman, Maverick Sabre, Nathan Faken, Orlando Julius & The Heliocentrics gibi dünyaca ünlü isimlerin yanında Ah!Kosmos, Ayyuka, Gaye Su Akyol ve Kalben gibi yerli isimlerden oluşan bu dev kadro katılımcıları gün boyu müzikle sarmalayacak.

Babylon Soundgarden’in programı şu şekilde:
Kilyos Sahnesi

16:30 – 17:30 Mode XL
18:30 – 19:15 Orlando Julius & The Heliocentrics
19:55 – 21:10 Anna Calvi
21:40 – 22:40 Maverick Sabre
23:10 – 00:40 Wild Beasts

Radyo Babylon Sahnesi

16:00 – 17:00 Baths
17:30 – 18:30 Ayyuka
19:00 – 20:00 Gaye Su Akyol
20:30 – 21:40 Goat
22:15 – 00:15 TEED

Red Bull Music Academy Sahnesi

15:00 – 15:30 Kerem Akdağ (Live)
16:00 – 16:30 Ah!Kosmos (Live)
17:00 – 18:15 Dengue Dengue Dengue
19:00 – 19:45 Zahed Sultan (Live)
20:15 – 21:45 Mo Kolours
22:15 – 23:00 Acid Arab (Live)
23:30 – 00:15 Nathan Fake (Live)
00:30 – 02:15 Kim Ann Foxman
02:30 – 03:30 Ece Özel

İstanbul Sahnesi

15:30 – 16:15 TSU!
16:30 – 17:15 Nilipek
17:30 – 18:15 Can Kazaz
18:30 – 19:15 Kalben
19:30 – 20:15 Selim Saraçoğlu

Festivale ulaşım için önerilen ulaşım metro ve shuttle ikilisi olarak özetlenebilir. Detayları şu şekilde:

FESTİVALE GİDİŞ:
Darüşşafaka Metro (Ulu Caddesi Çıkışı) Servisi
-Hizmet Saatleri: 11:30 – 23:45 arası
-Ücret: 7,5 TL

FESTİVALDEN DÖNÜŞ
Darüşşafaka Metro (Ulu Caddesi Çıkışı) Servisi
-Hizmet Saatleri: 13:00 – 23:00 arası
-Ücret: 7,5 TL

Taksim Servisi
-Hizmet Saatleri: 23:00 – 04:00 arası her saat başı
-Ücret: 15 TL

CHILL-OUT FESTIVAL

Manitanın perde arkası

Manitanın perde arkası

Bu sene 10. yaşını kutlayan Chill-Out Festival Belgrad Ormanları’nın girişindeki Life Park’ta gerçekleşiyor. 2 güne yayılan festivalde müzik ve eğlence kol kola Life Park’ta katılımcılarına harika bir hafta sonu yaşatmayı hedefliyor. Caz’dan, soul’a, funk’a, house’a, indie’ye uzayıp giden birbirinden renkli grup ve sanatçıların katılacağı festivalde program şu şekilde:

Festivale ulaşım için toplu taşıma tercih edilmesi öneriliyor.
Hacıosman Metro Durağı - Life Park arasında tüm gün boyunca hizmet verecek olan servislerin kullanımı festivalcilere ulaşım anlamında kolaylık sağlayacağı belirtilmiş. Diğer yandan araç ile gelecek olanların katılımcıların da araçlarını Hacıosman İSPARK veya İÜ Orman Fakültesi Otoparkı'na bırakarak aynı servisler ile alana gelmesi önerilmektedir.

KARIŞIK KASET

Çiğdem Erken ile röportaj yapıp da ondan bir Karışık Kaset listesi almamak olmazdı. Birbirinden güzel şarkılardan oluşan seçkisi ‘Çiğdem Erken’in Seçtikleri’ adıyla Turkcell Müzik’te yayında.
Keyifli dinlemeler…

1. Sezen Aksu-Şimdi Bana Kaybolan Yıllarımı Verseler
2. Çiğdem Erken - Güvercin
3. Nazan Öncel -Böyle Konuşma
4. Kibariye -Kimbilir
5. Özdemir Erdoğan-Bir Sevgili Arasan
6. Kenan Doğulu - Baş Harfi Ben
7. Nilüfer & Candaş / Cingi/ Ruacan-Unut Gitsin
8. Aşkın Nur Yengi - Yalancı Bahar
9. Rengin - Aldatıldık
10. Ayten Alpman -Herkes Kendi Yolunda
11. Deniz Seki -Aşk
12. Ahmet Kaya -Hep Sonradan
13. Birsen Tezer -Boşver
14. Özge Fışkın -Kalbinden Vursun
15. Nev -Zor
16. Ezginin Günlüğü -Eksik Bir Şey
17. Mustafa Sandal-Suç Bende
18. Yaşar -Kör Bıçak
19. Zeynep Dizdar - Vazgeç Gönül
20. Zülfü Livaneli -Kardeşin Duymaz
21. Ogün Sanlısoy -Yar Olmadın
22. Edip Akbayram -Aldırma Gönül
23. Bülent Ortaçgil -Sana Geldim
24. Fikret Kızılok -Kalbim
25. İncesaz - Dilek Türkan- Kaçsam Bırakıp
26. Müzeyyen Senar- Rüzgar Kırdı Dalımı
27. Zeki Müren -Bir Demet Yasemen
28. Vedat Sakman -Yalnızlığım
29. Hümeyra -Geceyi Neyleyim
30. Erkan Oğur-Nilüfer
31. Fazıl Say -Bu Bizimki

Yazarın Tüm Yazıları