CCİ’nin ikinci büyük pazarı Pakistan oldu

BİR Türk şirketi olan Coca-Cola İçecek (CCİ), Türkiye’den sonraki en büyük pazarına Pakistan’da ulaştı.

Haberin Devamı

Şirket, 185 milyonu aşan ve yüzde 64’ü 30 yaş altı genç nüfusuyla Pakistan’ı en önemli potansiyel pazarlarından biri olarak görüyor ve bu ülkedeki yatırımlarını hızla artırıyor.
Geçen hafta CCI’ın Pakistan’daki en büyük fabrikası olan Lahor’daki fabrikasını gezip, buradaki sosyal sorumluluk projelerinden bir kısmını görme imkanı bulduk. Türkiye’nin yanında, Pakistan, Kazakistan, Azerbaycan, Kırgızistan, Türkmenistan, Ürdün, Irak ve Suriye ve Tacikistan’da toplam 23 fabrikası bulunan CCI’ın, Pakistan’daki fabrika sayısı 6 ve 3 yeni fabrika daha açmayı planlıyor. CCI, küresel Coca –Cola sisteminde satış hacmine göre 6’ncı, nüfusa göre 2’nci sırada bulunuyor. Pazar potansiyelinin büyüklüğü ise tüm Coca-Cola sistemindeki payının daha da büyüyeceğinin göstergesi.
Pakistan’ın sokakları, yoksulluğun azaltılması için yabancı sermayeye ihtiyacını açıkça gösteriyor. Siyasi istikrar sağlanması halinde büyük yatırımlar çekeceği de kesin. CCI’ın yatırımları Pakistan gıda sektöründeki en büyük yatırımlardan biri. Lahor’daki iki günlük ziyaretimizde, buradaki CCI yatırımının Coca –Cola’ ya olduğu kadar, Türkiye’ye de büyük itibar kazandırdığını gördük. Sadece ticari açıdan değil, hem yarattığı istihdam hem yatırımlarda çevrenin gözetilmesi hem de örneğin genç kızlara dönük sosyal sorumluluk projesiyle, çağdaş bir ekonomik anlayışın sağladığı başarı gözüküyor. Geziyi şirketin patron ya da genel müdürleri ile değil kurumsal iletişim birimiyle yapmamız da, bence kurumsallaşmanın ve çağdaş yönetim anlayışının uzantısı idi ve çok verimliydi.
CCİ son 5 yılda, yarısı Türkiye’de olmak üzere, 1 milyar dolardan fazla yatırım yapmış. Bu ülkedeki en büyük Türk yatırımlarından olan CCI’ın Pakistan’daki faaliyetleri 2008 yılında Coca-Cola Beverages Pakistan Ltd. hisselerinin yüzde 49’unu satın almasıyla başlamış. Bu tarihten sonra bölgedeki pazar payını yüzde 30 artırıp, satış hacmini de 2 katına çıkarmış. Coca-Cola sistemi olarak Pakistan’a 5 yılda 350 milyon doların üzerinde yatırım yapılmış, 2010 yılından bu yana gerçekleştirilen iyileştirme çalışmaları ile litre başına ürün üretmek için harcanan su miktarı yüzde 37, enerji kullanımı ise yüzde 12 oranında azaltılmış.

Haberin Devamı

TEMİZ İÇME SUYU, ENERJİ KATKISI

Haberin Devamı

Temiz içme suyunun büyük sorun olduğu coğrafyada 2015 yılı sonuna kadar 500 binden fazla kişiye temiz su iletilmesini hedefleyen “Temiz Su Projesi” başlatılmış, 2013 yılında Operasyonel Mükemmellik programı kapsamında yürütülen enerji verimliliği projeleri sayesinde Pakistan’da 2 milyon kWh elektrik tasarrufu sağlanmış.
Bu yıl içinde Coca-Cola Şirketi ile birlikte gerçekleştireceği 300 milyon doların üzerinde bir yatırımla Multan, Islamabad ve Karaçi bölgelerinde inşa edeceği 3 fabrika ile 2017’ye kadar satışını 1,5 katına çıkarmayı hedefleyen CCI, doğrudan 5 bin, tedarik zinciri içerisinde 35 bin kişiye iş imkanı sağlıyor.
Genç kızlara liderlik eğitimi veren CCI sosyal sorumluluk projesinde gördüklerimiz, çağdaş sermayenin eğitim için yapabileceklerini gösteriyordu.
Özetle; CCI’ın Pakistan’daki yatırımları ve faaliyetleri ile ilgili gösteriyor ki; bölgesel güç hamasetle değil ancak ekonomiyle olunabilir. Bunu yaparken de batı normlarına uyum, yani şeffaf, hesap verebilir kurumsallaşmış yapılar gerekiyor. Ancak uluslararası sermaye ile birlikte, batı standartlarında yatırımlar ile Türkiye güç kazanabilir. Tabi ki en önce de bu anlayışa sahip olmak gerekli.

Yazarın Tüm Yazıları