Ferid Alnar’ın bestelerini dinlerken

TÜRK BEŞLERİ içinde Ferid Alnar’ın müziğine, daha içten bir estetik bağımlılık duyarım...

Haberin Devamı

Belki de kendi müzik zevkimle, onunu besteleri arasında güçlü bir ses akrabalığı kurduğum için.
Türk musikisinde bir kanun virtüözü iken, Viyana’ya gitmiş, Batı müziğini de öğrenmiştir.
Şahsen, bir ülkenin bestecisinde yerel seslerin yankılanmasını beklerim. Bilhassa bizim bestecilerimizde... Alnar’ın Türk musikisi ile Batı musikisini ustaca bir bileşime kavuşturmasının ayrı bir önemi olduğu kanısındayım.
İyi bir kanuni iken, zamanın iyi bir topluluğu Dâr’üttâlim-i Musiki Heyeti’nde yaptığı besteleri ve başka saz eserlerini; Ferid Alnar - Peşrev’den Konçerto’ya CD’sinden* dinliyorum. Bugünün her iki kesimden dinleyicinin, gerek Batı müziğini seven, gerek sadece Türk musikisini dinleyen müzikseverlerin, onun bestelerini dinlemelerinin sonrasında, Türkiye’de nasıl müzik yapılmalı sorusuna cevabı bu CD’den bulacaklarına inanıyorum.
Hangi müzik anlayışına sahip olursanız olun, Ferid Alnar’ı dinlediğinizde, beğenirsiniz, seversiniz, Türkiye’de yaşayan bir bestecinin her iki zevki de çağdaş bir anlayışta yeniden yarattığını fark edersiniz.
Onun kanun konçertosunu Türk kanun virtüözlerinden dinledim. Bir Türk sazının nasıl büyük ses imkânları taşıdığını onlar bize hissettirdiler.
Bu CD’nin solisti iyi kanuni Tahir Aydoğdu. Onun daha önce birçok icrasını dinledim, bu icrasını ayrıca övmeye gerek bile yok. Ferid Alnar’ın çello konçertosunun belleğimde kalan icrasının solisti çellist Nusret Kayar’dı.
Konçertoyu dinlerken, duyduğum birçok ezgiyi, bildiğim ritimleri yaşadım.

* * *

Haberin Devamı

CD’nin kitapçığında Alnar’ın (1906-1978) yaşamını okuyabilirsiniz. Biyografinin son cümlesi, onunu müziğimizdeki yerinin bir saptaması: “72 yaşında hayata veda eden Ferid Alnar, ardında belki sayıca az, ancak Türk müzik tarih ve kültürü açısından derin anlamlarla yüklü bir dizi eseri miras bırakmıştır. Türk Müziği’nden geldiği için müziğimizin kendine has zenginliğini eserlerinde en başarılı şekilde kullanan bestecimizdir.”
Birinci CD’de bestecinin saz eserlerini dinleyeceksiniz. Tahir Aydoğdu, o besteleri şöyle nitelendiriyor: “Dinleyeceğiniz bu saz eserlerinde Alnar, geçki tekniğini, melodi zenginliğini ustalıkla kullanmıştır. Ferid Alnar, 1924’te onsekiz yaşında ileri ve modern bir aşamayı temsil eden ‘10 Saz Semaisi’ albümünü de yayınlamıştır.”
Albüm kitapçığında, Cihat Aşkın, Tahir Aydoğdu, Anadolu Yaylı Çalgılar Dörtlüsü’nden Mehru Ensari ile Gülgün Akagün Sarısözen’in de biyografileri var. Dörtlü’nün birinci kemanı İbrahim Sezer, ikinci kemanı da Bilgehan Erten.
Birinci CD’de dinleyeceğiniz saz eserleri şunlardan oluşuyor: Bayati-Araban Peşrevi, Bayati-Araban Saz Semaisi, Buselik Saz Semaisi, Karcığar Saz Semaisi, Nişaburek Saz Semaisi, Mahur Saz Semaisi, Nihavend Saz Semaisi, Nikriz Saz Semaisi, Segâh Peşrevi, Segâh Saz Semaisi, Yegâh Saz Semaisi.
Bu eserleri dinlerken, daha önce dinlediğiniz saz eserlerini de anımsayacaksınız. Bu sayede, Alnar’ın müziğe getirdiği yenilik üzerine de düşünebilirsiniz.
İkinci CD’de yer alan parçalar ise Kanun konçertosu, Çiftetelli, Keman-Piyano Süiti ve Trio Fantezi’den oluşuyor.

* * *

Haberin Devamı

FERİD ALNAR-Peşrev’den Konçerto’ya CD’sini dinlerken iyi bir bestecinin bestelerini iyi icracıların çaldığını fark edecek, bir Türk bestecisinin, Türk müziği ile Batı müziğini nasıl kaynaştırdığı üzerine düşüneceksiniz...
Düşünce ile zevki bir arada tadacağınız bir CD.

(*) Ferid Alnar, Peşrev’den Konçerto’ya, Kalan

Yazarın Tüm Yazıları